Redaktör på Fönsterexperter
En kundupplevelse är inte detsamma som en nöjd kund, för det kan alla bli efter ett väl utfört arbete, utan en kundupplevelse omfattar kundens alla interaktioner med företaget. Målsättningen är att kundens alla interaktioner med företaget ska bidra till att ge kunden ett oförglömligt och positivt minne av sina relationer med företaget.
Skapa en bra kundupplevelse vid fönsterbyte
Den bästa ambassadör och marknadsföring ett fönsterföretag kan få är genom kunder som har haft en bra kundupplevelse. En kund som fått en bra kundupplevelse kommer alltid att prata sig varm om företaget varje gång det uppstår en diskussion om ett fönsterbyte.
Det finns många saker man kan göra för att bidra till att en kund får en bra upplevelse i sina kontakter med företaget men även saker man bör undvika.
- Det ska vara enkelt att vara kund. Man ska aldrig krångla till det så att en kund upplever att det är besvärligt att vara kund till företaget. Oavsett vad det gäller är det viktigt att ge kunden en bra service, snabba och korrekta svar på frågor, vara ödmjuk vid diskussioner och framför allt hålla det man lovar.
- Allt arbete som företaget utför är en del av företagets marknadsföring. Att ge kunden ett leende, att hälsa på sin kund och att alltid ha tid för sin kund om denna har frågor kring fönsterbytet är viktigt för att ge kunden en bra upplevelse.
- Skapa en personlig relation med kunden. En viktig del för att uppnå en bra kundupplevelse är att kunden känner att den är viktig och prioriteras. Genom att föra diskussioner löpande med kunden kan man snabbt lära känna sin kund och förstå kundens behov och syften.
- Ta ansvar för fel och brister. Lös alltid uppkomna problem snabbt och med en positiv attityd. Även om inte företaget bär ansvaret för ett fel så bistå med hjälp att lösa detta ändå.
- Ge kunden något extra. Om man har en möjlighet att ge kunden något extra som kunden inte förväntat sig så bidrar detta till att skapa en positiv upplevelse som kunden kommer att lägga på minnet. Det kan vara att man ger sin kund extra service, att man tar sig tid på obekväma tider eller att man utför en tjänst av något slag.
- Ta hand om personalen. Det är också viktigt att medarbetarna på företaget är positivt inställda till företaget, känner sig uppskattade och bemöts med respekt. Denna positivitet kommer personalen sedan ta med sig ut till kunderna, vilket bidrar till att personalen i sin tur tar hand om företagets kunder väl i samband med ett fönsterbyte.
Viktigt att alla i personalen har samma mål
Det krävs att alla i personalen har samma mål då det kommer till att ge kunder en bra kundupplevelse. Därför behöver man kommunicera ut hur personalen ska bemöta företagets kunder och hur långt personalen får gå för att ge kunden en bra upplevelse. Det är viktigt att kunden får samma respekt och bemötande från all personal på företaget, oavsett vilka frågor kontakten handlar om. Den tid och de eventuella kostnader detta kostar företaget är en investering som kommer att leda till fler jobb för er fönsterfirma i framtiden.
Läs artiklar direkt inriktade till fönsterfirmor
Anslut er fönsterfirma
Vill ni öka er kundstock, nå ut till fler potentiella kunder på er lokala marknad och få en ökad omsättning kan ni ansluta er fönsterfirma till Fönsterexperter. Med kvalitativa offertförfrågningar från Fönsterexperter ökar ni möjligheten till fler, bättre och större affärer. Läs mer om hur ni ansluter er fönsterfirma här.
Läs vidareErhåll fler jobb till er fönsterfirma
Vill ni få hjälp med att etablera ert företag på er lokala marknad och därmed få fler jobb kan ni ansluta er fönsterfirma till oss på Fönsterexperter. Med kvalitativa förfrågningar från potentiella kunder som vill köpa era tjänster nu kan ni öka ert företags omsättning.
Läs vidareVad är en bra kundupplevelse vid ett fönsterbyte?
Att finna nya kunder kan vara tidskrävande och mödosamt, framför allt om man driver ett företag som inte är väletablerat än på marknaden. Genom att ge företagets kunder en bra kundupplevelse så bidrar detta till att man får en trogen ambassadör som säljer in företagets tjänster åt företaget.
Läs vidareHur startar man en fönsterfirma?
Att starta en fönsterfirma är inte så komplicerat utan den största utmaningen är istället att få in sina första kunder så att man får igång sin verksamhet. Bästa och billigaste sättet att nå ut till nya kunder är att satsa på digital marknadsföring. Läs om att starta en fönsterfirma här.
Läs vidare