Om man planerar att starta en egen fönsterfirma så finns det en del saker som man behöver tänka på. Att driva eget företag är både spännande men också en stor utmaning som kräver att man har en viss uthållighet så att man får fart på sitt företag.
Att komma igång med en ny fönsterfirma
Det första steget är att tala om för marknaden att företaget finns, annars kommer ingen kund att hitta fram till företaget för att kunna köpa företagets tjänster. Idag finns det möjlighet att kunna använda sig av digital marknadsföring till en mycket låg eller ingen kostnad alls.
Att använda Internet för sin marknadsföring är mer givande än att annonsera i tidningar då cirka 75 % av alla som planerar att köpa tjänster söker efter lokala företag på Internet.
Checklista för att starta upp marknadsföring för sin fönsterfirma
1. Börja med att ta fram en hemsida
Att skapa och publicera en hemsida för företaget behöver varken vara svårt eller tidskrävande. Man kan skapa en hemsida hos de företag som erbjuder gratis hemsideprogram, där man kan skriva text och lägga in bilder helt själv. Det gör att man kan skapa den första versionen av hemsidan på en kväll. Det räcker med en kort beskrivning om företaget, företagets tjänster och kontaktuppgifter.
Man behöver även skaffa en e-postadress till företaget då många föredrar att kommunicera via e-postmeddelanden. E-post för företaget kan man registrera hos exempelvis Gmail, vilket även innebär att man får tillgång till många andra tjänster från Google.
2. Registrera företaget hos Google My Business
Google My Business är en kostnadsfri tjänst där företag kan registrera sig och marknadsföra sitt företag. Om någon söker på företagsnamnet så kommer information från Google My Business upp högst upp på sidan där potentiella kunder kan hitta kontaktuppgifter och öppettider. Företaget kommer även att finnas med på Google Map då någon söker efter ert företag eller tjänster.
Hos Google My Business kan även kunder lämna omdömen om er fönsterfirma som andra som också är intresserade av era tjänster kan läsa.
3. Registrera profil på sociala medier
Idag är det viktigt att man har en personlig kontakt med både nya som gamla kunder. Genom att använda sig av olika sociala medier som exempelvis Facebook, Instagram eller Twitter så får man möjlighet att publicera information om företagets tjänster och utförda arbeten.
Genom en profil hos sociala medier så får man även en kommunikationskanal där besökare kan kommunicera med företaget, kommentera inlägg och dela dessa med sina vänner.
4. Anslut er fönsterfirma till en offertsajt
För att få in sina första kunder kan man ansluta sitt fönsterföretag till en offertsajt som erbjuder förfrågningar. Vi kan rekommendera Alla Fönster, som är en kostnadsfri offertsajt där du kan köpa offertförfrågningar från lokala kunder som leder till fler jobb till er fönsterfirma.
För etablerade företag kan man ansluta sig till Fönsterexperter som erbjuder kvalitativa förfrågningar till kvalitetsgranskade fönsterfirmor. Läs mer om att ansluta sin fönsterfirma till Fönsterexperter.
Anslut ert företag
Få regelbundet förfrågningar efter era specifikationer och krav. Vi hjälper er utöka kundstocken och få ett bättre flyt i projekteringen.
5. Sökmotoroptimering och landningssidor
Om man vill få fler kunder kan man sökmotoroptimera sin hemsida så att potentiella kunder som söker efter tjänster som företaget erbjuder hittar fram till företaget. Med hjälp av högkonverterande landningssidor för de orter där företaget är verksamt kommer det att bidra till fler leads och därmed mer affärer på den lokala marknaden.
Om man vill sökmotoroptimera företagets hemsida och lägga upp landningssidor kan man vända sig till Smartproduktion Webbyrå AB, som driver offertsajten Fönsterexperter. Då får man professionell hjälp med att driva trafik till sin hemsida där sedan sökarna kan få relevant information som ska leda till att de kontaktar företaget.
6. Goda omdömen
75 % av alla som söker efter tjänsteföretag online läser först företagets omdömen innan de beslutar sig för att göra affär. Att företaget har goda omdömen från tidigare kunder är A och O för att få nya affärer. Därför är det viktigt att man förmår alla sina nöjda kunder att skriva ett omdöme om företaget.
Omdömen kan man lämna på flera sajter på nätet som exempelvis Google My Business och Alla Fönster. Då kan potentiella kunder snabbt ta del av tidigare kunders uppfattning om företagets tjänster och service.
Läs mer om våra guider till fönsterfirmor
Erhåll fler jobb till er fönsterfirma
Vill ni få hjälp med att etablera ert företag på er lokala marknad och därmed få fler jobb kan ni ansluta er fönsterfirma till oss på Fönsterexperter. Med kvalitativa förfrågningar från potentiella kunder som vill köpa era tjänster nu kan ni öka ert företags omsättning.
Läs vidareMarknadsföring till fönsterfirmor (Hitta kunder, SEO, Google My Business & Offertsajter)
Betydelsen av digital marknadsföring för tjänsteföretag är mycket stor idag då en stor majoritet väljer att söka efter lokala företag som erbjuder tjänster på nätet. Det finns flera olika plattformar att använda sig av då man ska marknadsföra sitt fönsterföretag. Läs våra tips om marknadsföring till fönsterfirmor.
Läs vidareVad är en bra kundupplevelse vid ett fönsterbyte?
Att finna nya kunder kan vara tidskrävande och mödosamt, framför allt om man driver ett företag som inte är väletablerat än på marknaden. Genom att ge företagets kunder en bra kundupplevelse så bidrar detta till att man får en trogen ambassadör som säljer in företagets tjänster åt företaget.
Läs vidareHur startar man en fönsterfirma?
Att starta en fönsterfirma är inte så komplicerat utan den största utmaningen är istället att få in sina första kunder så att man får igång sin verksamhet. Bästa och billigaste sättet att nå ut till nya kunder är att satsa på digital marknadsföring. Läs om att starta en fönsterfirma här.
Läs vidare